Alles over Corona en vaccinaties – update 18 juni 2021

Alles over Corona en vaccinaties – update 18 juni 2021

Beste patiënt,

 

Onze praktijk is telefonisch bereikbaar. Onze assistentes zullen u te woord staan en aan de hand van uw verhaal u van dienst zijn. Kom niet naar de praktijk indien U Corona-gerelateerde klachten heeft zoals hoesten, koorts en niesen!

De praktijk is alleen geopend voor mensen die daadwerkelijk een afspraak hebben. Graag verzoeken wij U om op tijd, maar niet te vroeg aanwezig te zijn, in verband met drukte in de wachtkamer. Gelieve om ook met maximaal 1 begeleider naar de praktijk te komen.

Test- en vaccinatiebewijs

Voor toegang tot evenementen en per begin juli de vakantiereizen naar het buitenland, kan er gebruik worden gemaakt van de volgende link: CoronaCheck.

Hier kunt U uw negatieve test laten zien, alsook uw vaccinatiestatus vanaf begin juli.

 

Testen:

U kunt zich laten testen voor Covid-19. Deze testen kunt U laten uitvoeren op basis van klachten, een melding van de Coronamelder of in opdracht van de GGD. De testen zijn niet werkzaam om in het verleden doorgemaakte besmetting met Covid-19 te bevestigen!

De testlocatie van de GGD is ondergebracht in Nederweert: Aan De Bengele 7.

Bij lichte klachten (neusverkoudheid (geen hooikoorts) en/of hoest en/of lichte koorts tot 38 graden en/of snel/moeilijk ademen en/of verlies van reuk of proeven) dient U 0800 1202 te bellen, voor het plannen van een coronatest. Dit nummer is beschikbaar tussen 08.00 en 20.00. Ook kun je een afspraak maken via coronatest.nl. Het is niet mogelijk om zonder afspraak een test te laten uitvoeren. Na de testdag duurt het maximaal 48 uur voordat de uitslag bekend wordt gemaakt; totdat u de uitslag krijgt, dient u in thuisquarantaine te blijven. Na een positieve uitslag gaan besmette personen in isolatie en hun huisgenoten en nauwe contacten krijgen het dringende verzoek om 10 dagen in thuisquarantaine te gaan en te rapporteren over eventuele gezondheidsklachten.

Bij ernstige klachten dient U de huisarts te bellen voor een afspraak.

Kijk voor meer informatie over het testen naar:

https://www.thuisarts.nl/corona/ik-heb-klachten-en-wil-me-laten-testen-op-corona

Voor algemene informatie en vragen over het Coronavirus kunt U 0800 1351 bellen!

 

Vaccinaties:

De datums van de vaccinaties zijn richtlijnen en kunnen veranderen. Dit is ook afhankelijk van de levering van de vaccins. Zodra wij meer informatie krijgen vanuit de overheid, zullen wij U uitnodigen voor de vaccinaties.

U zult persoonlijk en tijdig van het RIVM een uitnodiging per brief ontvangen, zoals met de griepvaccinatie plaatsvindt.

De volgorde van de groepen mensen die worden opgeroepen, is opgelegd door de overheid, daar kunnen wij niets aan veranderen.

 

Vervoer naar de vaccinatielocatie:

U dient zoveel mogelijk zelf vervoer te regelen naar de vaccinatielocatie. Indien U daadwerkelijk geen opties meer heeft, kunt U contact opnemen met Punt Welzijn. Indien iemand een vervoersprobleem heeft vanwege verminderde mobiliteit en er geen alternatief beschikbaar is, kan het project Automaatje dus een uitkomst zijn.

Werkwijze
Huidige gasten van Automaatje moeten ten minste twee werkdagen van te voren bellen om een rit aan te vragen. Inwoners van Weert die nog geen gast zijn, worden verzocht om ten minste 4 werkdagen van te voren contact op te nemen met Punt Welzijn Automaatje. Een vrijwilliger van Automaatje ontvangt van de gast een contante vergoeding van €0,30 per gereden kilometer. Een indicatie van het aantal kilometers krijgt de gast te horen bij het inplannen van de rit.

Coronamaatregelen
Nieuwe intakes vinden momenteel niet plaats middels een huisbezoek, maar telefonisch,  om zoveel mogelijk rekening te houden met de coronamaatregelen. Ook tijdens de ritten houden we rekening met de maatregelen. Dat betekent dat er een mondkapje gedragen wordt en de auto wordt ontsmet.

Contact opnemen
Op werkdagen van maandag t/m vrijdag kun je Punt Welzijn in de ochtend bellen tussen 10.00 en 12.00 uur via telefoon 0495-697900.

Eind februari hebben wij de eerste groep met de eerste dosis gevaccineerd. Inmiddels hebben wij iedereen van 60-61-62 jaar al de eerste prik gegeven.

Op onderstaande link kunt u kijken wanneer u wordt uitgenodigd voor de vaccinatie:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/wie-krijgt-een-coronavaccinatie-en-wanneer

De groep die inmiddels gevaccineerd is met de eerste dosis (AstraZeneca):

    • Alle 63-jarigen en 64-jarigen, geboren vanaf 1-1-1956 tot en met 31-12-1957.
    • Thuiswonende mensen met het syndroom van Down geboren in de periode 1-1-1956 tot en met 31-12-2002.
    • De bij ons bekende mensen met morbide obesitas (BMI >40) geboren in de periode van 1-1-1956 tot en met 31-12-2002.

Alle mensen gaan wij uitnodigen per post. Alle benodigde informatie wordt in deze envelop meegestuurd.

Indien uw vraag niet beantwoord is met bovenstaande informatie, of de informatie in het vorige bericht, bel dan naar 0800 1351.

 

Mensen jonger dan 60 jaar die al wel een eerste AstraZeneca-vaccinatie hebben gekregen en daarbij géén ernstige bijwerkingen hebben gekregen, kunnen veilig de tweede prik van dit vaccin gewoon krijgen, zo stelt de Gezondheidsraad.

Ik ben al met het vaccin van AstraZeneca gevaccineerd. Wat moet ik nu doen? Waar moet ik op letten?

Het CBG adviseert mensen om direct contact op te nemen met een arts als de persoon na een prik met het AstraZeneca-coronavaccin na drie dagen weer ziekteverschijnselen krijgt met daarbij onverwachte en/of onbekende klachten, en/of grotere of kleinere blauwe vlekjes (puntbloedingen) in de huid heeft.

Ik ben al 1x gevaccineerd met AstraZeneca. Wat betekent dit voor mijn 2e prik?

Het interval tussen 2 vaccinaties met het vaccin van AstraZeneca is 12 weken. De eerste vaccins van AstraZeneca zijn in Nederland op 12 februari 2021 toegediend. U kunt gewoon uw 2e prik ontvangen op de afgesproken datum.

Ik ben al 1x gevaccineerd met AstraZeneca. Ik wil straks niet nog een AstraZeneca prik. Kan mijn 2e prik ook met een ander vaccin?

Een tweede vaccinatie met een andere vaccin wordt niet geadviseerd.

Waarom kunnen de geannuleerde afspraken niet vervangen worden door een vaccinatie-afspraak met BioNTech/Pfizer?

Omdat dit vaccin al is gereserveerd voor andere mensen. Er is op dit moment geen ander vaccin beschikbaar.

Zijn de andere vaccins (BionTech/Pfizer, Moderna) wel veilig? Speelt dit issue daar ook?

De meldingen van ernstige, zeldzame verschijnselen van stolselvorming (trombose) én een verlaagd aantal bloedplaatjes (trombocytopenie) waar het CBG over geïnformeerd is, gaan over het vaccin van AstraZeneca.

 

Nog meer informatie:

Klik hier voor meer informatie over de uitnodigingen en afspraken van de vaccinaties.

Klik hier voor meer informatie over de vaccinatie zelf!

www.coronavaccinatie.nl

Graag verzoeken wij U ons niet te bellen over de datums van vaccinaties en indien u informatie wilt over: of u met uw medicijnen of aandoening het vaccin mag laten zetten. Klik hiervoor op de links hierboven! Ten slotte kunt U bellen met het algemene informatienummer 0800-1351.

U krijgt allen een persoonlijke uitnodigingsbrief met uitgebreide informatie!



Call Now Button
Translate »